Δευτέρα, 12 Δεκεμβρίου 2011

Tahmineh Milani, μια θαρραλέα σκηνοθέτισσα

Η Tahmineh Milani είναι μια ιδιαίτερη σκηνοθέτισσα από το Ιράν. Είναι αρκετά δημοφιλής, και οι ταινίες της θίγουν το αιώνιο θέμα της καταπίεσης της γυναίκας. Τέσσερις ταινίες της έχω δει μέχρι τώρα. Οι τρεις απ 'αυτές έχουν για πρωταγωνίστρια τη Niki Karimi με τα τεράστια γαλανά μάτια, η οποία παρότι παίζει διαφορετικό χαρακτήρα κάθε φορά, έχει το ίδιο όνομα Φερεστέ, που σημαίνει άγγελος. Γενικά και οι τέσσερις ταινίες είναι πολύ μελοδραματικές και παρουσιάζουν μια ηρωίδα αγνή και τέλεια από όλες τις απόψεις, που όμως όλα της έρχονται στραβά και καταλήγει να υποφέρει, μιας και οι νόμοι του κράτους  αλλά και οι κοινωνικές δομές δεν την στηρίζουν. Δε θέλω να κρίνω τη Μιλανί για το σαχλό σενάριο όλων αυτών των ταινιών, γιατί πιθανώς αυτή είναι η διέξοδος που βρήκε για να μιλήσει για θέματα για τα οποία δε μπορεί κανείς να μιλήσει ανοιχτά και με σαφήνεια αν θέλει οι ταινίες του να προβληθούν στους κινηματογράφους του Ιράν και να φτάσουν στον «απλό κόσμο» όπου υπάρχουν πολλοί θρήσκοι.
Οι 4 ταινίες είναι: Two Women (2000) , Hidden Half  (2001), Fifth Reaction (2003) και The Unwanted Woman (2005), η τελευταία χωρίς την Καριμί.
Το «Hidden Half» είναι η πιο ενδιαφέρουσα απ' αυτές και στοίχισε στη Ταχμινέ Μιλανί φυλάκιση, ευτυχώς μόνο δυο εβδομάδων, γιατί καταπιάνεται με ένα θέμα, μάλλον με πολλά θέματα ταμπού. Αν ήταν λίγο διαφορετική η ταινία αν δηλαδή δεν είχε τόσα πολλά μελοδραματικά τρικ και είχε λίγο πιο αξιοπρεπή σκηνοθεσία, θα μπορούσε να είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία.
Η Φερεστέ είναι εδώ μια φοιτήτρια που ανήκει στην κομμουνιστική νεολαία κατά τη διάρκεια και λίγο μετά την επανάσταση του 79, όταν αριστεροί και ισλαμιστές «ενωμένοι» αγωνίζονταν εναντίον του σάχη. Ενωμένοι σε εισαγωγικά γιατί ενωμένοι δεν ήταν. Το κομμουνιστικό κόμμα παρουσιάζεται με το συνηθισμένο τρόπο, με άκαμπτες δομές και με θεωρίες μακριά απ' την πραγματικότητα πχ. οι νεαρές καταθέτουν τις ερωτήσεις τους σε μια η μεγαλύτερη σε ηλικία και σε πόστο στο κόμμα συντρόφισσα, η οποία τις αναφέρει «πάνω» και τους δίνει απάντηση μέρες αργότερα. Η Φερεστέ ασφυκτιά σ' αυτό το κλίμα και κυρίως γνωρίζει έναν μεγαλύτερο άντρα, που είναι αριστερός και διανοούμενος αλλά όχι κομμουνιστής και τον ερωτεύεται. Αρχίζει να αμφιβάλλει για το δίκιο του κόμματος, συνειδητοποιεί ότι οι απόψεις της είναι αναμάσημα ιδεών που έχει διαβάσει σε ξένα βιβλία και δεν έχει πολλές γνώσεις για την ίδια της τη χώρα. Παράλληλα με όλα αυτά, οι ισλαμιστές αρχίζουν να κυνηγάνε τους αριστερούς και οι συντρόφισσές της συλλαμβάνονται. Κι εδώ έχουμε μια πολύ σαπουνοπερική εξέλιξη όπου αποκαλύπτονται μυστικά απ' το παρελθόν του γοητευτικού κυρίου με τον οποίο έχει σχέση η Φερεστέ. Και όλα αυτά είναι στην πραγματικότητα ένα φλας μπακ όπου η πρωταγωνίστρια ώριμη, μετανιωμένη, ευυπόληπτη  και παντρεμένη με πλούσιο δικαστή, γράφει ένα γράμμα στο σύζυγο της ζητώντας του να δείξει έλεος σε μια γυναίκα που αμάρτησε και που πρόκειται να εκτελεστεί.
Τι ήταν τόσο επικίνδυνο και προκάλεσε τέτοια αντίδραση απ' τις αρχές; Και μόνο το θέμα της κομμουνιστικής νεολαίας είναι επαναστατικό, μάλιστα όταν παρουσιάζονται με συμπάθεια, ενώ οι ισλαμιστές φοιτητές είναι όλοι κακοί. Μετά έχουμε τη διαφθορά του νέου συστήματος και την καταδίωξη των αντιφρονούντων. Και μια παράνομη σχέση ανάμεσα στην παρθένα φοιτήτρια και τον κοσμικό κάπως διεφθαρμένο διανοούμενο..

Τον τίτλο τον πήρα απ'αυτό το βιντεάκι στο ΥΤ: http://www.youtube.com/watch?v=QFIjKBsuZTQ

Δεν υπάρχουν σχόλια: