Παρασκευή, 20 Μαΐου 2011

Gav (1969) [The cow] του Dariush Mehrjui


Η αγελάδα του Dariush Mehrjui θεωρείται η πρώτη ταινία του νέου ρεύματος του ιρανικού κινηματογράφου. Ο Mehrjui, 30 χρονών τότε, είχε μόλις φτάσει στο Ιράν από την Αμερική επηρεασμένος από τον ιταλικό νεορεαλισμό και από άλλους ευρωπαίους σκηνοθέτες, και πίστευε οτι για να βρεις την αλήθεια πρέπει να ψάξεις στη δική σου κουλτούρα, και μ' αυτόν τον τρόπο το έργο σου θα γίνει παγκόσμιο. Μ' αυτήν τη νοοτροπία ήρθε σε σύγκρουση με το καθεστώς του Σάχη, ο οποίος ήθελε να παρουσιάσει προς τα έξω την εικόνα μιας εκσυγχρονισμένης χώρας.
Η "Αγελάδα" διαδραματίζεται σε ένα φτωχό περσικό χωριό, όπου ένας χωρικός ο Χασάν αγαπάει με πάθος την αγελάδα του. Όταν αυτή πεθαίνει, όλο το χωριό συνωμοτεί, την θάβουν κρυφά και συμφωνούν να του πουν ψέματα ότι απλά το ζώο έφυγε, με σκοπό ο Χασάν να μην πληγωθεί με τα άσχημα νέα. Το κόλπο όμως δεν πετυχαίνει γιατί ο Χασάν δεν αντέχει χωρίς την αγαπημένη του, και σταδιακά μεταμορφώνεται ο ίδιος στην αγελάδα του. Στο χωριό πλανάται συνέχεια μια απειλή: οι Μπουλουριά, οι κλέφτες κάτοικοι ενός άλλου χωριού, των οποίων βλέπουμε τις σιλουέτες στον ορίζοντα.
Εκτός από τη βασική κάπως σουρεαλιστική υπόθεση, βλέπουμε πολλές σκηνές από τη ζωή των ανθρώπων, όπως ένα γάμο, επίσκεψη στο νεκροταφείο, το μοιρολόι (για την αγελάδα), έναν έρωτας που γεννιέται, αλλά και τη σκληρή αντιμετώπιση του "τρελού του χωριού" ενώ υπάρχουν κοντινά ντοκιμενταρίστικα πλάνα στα πρόσωπα των χωρικών. Κάπου στο τέλος υπάρχει και μια σκηνή που θυμίζει την έβδομη σφραγίδα.
σκηνή από το Nassereddin Shah Actore Cinema
Στο "Nassereddin Shah Actore Cinema" του Μαχμαλμπαφ γίνεται αναφορά και σε αυτήν την ταινία, μάλιστα ο Ezzatolah Entezami, ο Χασάν της "Αγελάδας" παίζει εκεί τον Σάχη. Επίσης στο "Two legged horse" της Σαμίρα Μαχμαλμπάφ υπάρχει το ίδιο θέμα, η μεταμόρφωση του ανθρώπου σε ζώο. Λέγεται ότι και ο Χομεϊνί συγκινήθηκε από την ταινία και αποφάσισε για χάρη της να μην απαγορεύσει εντελώς τον κινηματογράφο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: